Zasady gry w makao

Makao i po Makale, prawdopodobnie większość z nas słyszała tę frazę w dzieciństwie. Makao to bardzo popularna gra karciana o prostych zasadach gry, który postaramy się ciebie nauczyć w tym artykule. Jeżeli to twoja pierwsza styczność z tą grą to nie masz czego się bać zasady gry w Uno są bardzo podobne do tych panujących w Makao.

Makao zasady gry

Przytoczymy najbardziej uniwersalne zasady gry w makao, bowiem te mogą różnić się zależnie od regionu, w którym się wychowywałeś.

Również w internecie można spotkać się z opisem kilku metod gry, różniących się głównie pojęciami i funkcją kart przy zachowaniu niezmienionych podstaw gry.

Podstawy zasady rozgrywki Makao

Zasady gry w makao przewidują grę od dwóch do 10 graczy, przy czym najlepiej gra się w 4 osoby, rozgrywka przebiega bez zakłóceń, tury nie trwają za długo i można fajnie się pobawić.

Gra odbywa się przy użyciu wszystkich kart z podstawowej talii karcianej składającej się z 52 kart. Zasady przewidują udział Jokerów w grze. Nie pokazuj kart innym graczom.

Rozdający, daje wszystkim graczom po 5 kart po czym tasuje dokładnie talię po raz drugi i wyciąga pierwszą kartę od góry jaką tą do której będzie trzeba zacząć dobieranie.

Wyłożoną kartą nie może być tzw. karta funkcyjna, czyli 2,3,4 walet, król i As.

Standardowe zasady przewidują, że grę rozpoczyna osoba siedząca na prawo od rozdającego, ale spokojnie można mienić kierunek przebiegu zabawy.

Jak grać w makao?

Od tego momentu możemy zacząć prawdziwą rozgrywkę. Gracz numer jeden zagrywa kartę na wcześniej odłożoną kartę z talii, jednak nie może to być byle jaka karta, musi mieć ten sam kolor albo wartość.

Rozwiązaniem alternatywnym i jak najbardziej akceptowanym przez zasad gry jest dołożenie Asa lub Jokera. W przypadku nieposiadania wymaganej karty gracz dobiera nową kartę z talii.

Rozgrywka przewiduje możliwość biernego zachowania, czegoś na wzór pasowania, które kończy się dobraniem karty z talii. Jeżeli gracz ma kartę, którą mógłby zagrać, ale nie chce tego robić może po prostu dobrać kartę ze stosu.

Karty dobierane z talii nie mogą być zagrywane w tej samej turze, wyjątkiem jest moment, w którym dobierzemy „ratującą” kartę która będzie pasować do odkładanych kart.

Zależnie od przyjętych zasad, można pozwolić graczowi, który dobrał ratującą kartę dołożyć karty z ręki o ile będą pasować. Ta zasada jest alternatywna i jej użycie zależy od tego czy chcecie ułatwić sobie grę.

Przykład

Kartą rozpoczynającą grę jest 4 trefli, gracz może w takim wypadku zagrać 4 pik albo 9 trefl.

Jedna karta to minimum jakie gracz może zagrać, jeżeli posiada karty spełniające wymogi może być ich nawet 6 lub 7 zależenie od talii kart i ilości jokerów. Należy tylko pamiętać, aby każda z zagranych kart odpowiadała tej pod spodem. Zasada rzucaniu kilku kart na raz jest alternatywna i można ją ograniczać np. do 2 kart, albo zupełnie z niej nie korzystać.

Makao i po Makale

Gracz wyrzucający swoją przedostatnią kartę musi dać znać innym uczestnik gry, że pozostała mu już tylko jedna karta w ręce, robi to używając słowa makao.

Jeśli tego nie zrobi, bo zapomni albo będzie myślał, że inni nie zauważą może nadziać się na karę. Gdy inny gracz spostrzeże, że osoba z jedną kartą nie powiedziała Makao może wypowiedzieć słowa „stop makao”. Gdy to zrobi, osoba złapana na błędzie lub chęci przechytrzenia innych graczy musi dobrać 5 kart z talii.

Formuła „makao i po makale” jest wypowiadana w momencie kończenia gry podczas jednej tury np. wykładając na stół kilka kart na raz.

Koniec gry

Gdy w talii zabraknie kart, należy zebrać wszystkie wyłożone karty na stół, po za tą ostatnią i odłożyć na miejsce, aby znów można było dobierać.

Zwycięzcą rozgrywki zostaje osoba, która jako pierwsza pozbędzie się wszystkich kart z ręki. Gra dobiega końca w momencie, gdy na placu boju pozostanie jedna osoba z kartami w dłoni.

Znaczenie kart funkcyjnych

makao karty funkcyjne

Jak w wielu grach karcianych tak i tutaj, poszczególne figury bądź numery mają własne działanie.

Dwójka – kolejny gracz zmuszony jest dobrać 2 karty, chyba że posiada kartę o tej samej wartości i wyłoży ją na stół, w ten sposób koleiny gracz będzie zmuszony do pobrania 4 kart, chyba że również ma 2 itd.

Trójka – zasada działania identyczna jak w przypadku dwójek. Trójki i dwójki dla ułatwienia mogą być traktowane jako jedna figura, co pozwala, zagrywać trójki na dwójki, nawet jeżeli ich kolor jest inny.

Czwórka – położenie na stole czwórki powoduje, że następny gracz musi przeczekać kolejkę, może się wybronić kładąc następną czwórkę. Liczba kolejek się kumuluje i trafia do kolejnego gracza. Zależnie od zasad ustalonych przed rozpoczęciem gry, gracz dobiera kartę albo nie wykonuje żadnego ruchu.

Walet/Jopek – jest to jedna z mocniejszych kart w grze, zmienia zasady na całą kolejkę. Gracz, który rzuci waleta na stół może żądać od innych graczy kart wedle ich wartości, z wyłączeniem kart specjalnych. Wszyscy gracze są zmuszeni do zagrania wymienionej karty albo położenia swojego waleta i zmiany wymaganej karty. Należy pamiętać, że gracz, który położy waleta musi również położyć na nim kartę, o wartości której żąda.

Przykład: Rzucam na stół waleta kier i żądam od graczy dziewiątek. W takim wypadku w tej samej turze muszę zagrać jakąś dziewiątkę, więc zagrywam 9 trefl.

Dama – Dama działa podobnie jak Joker, zasada gry „dama na wszystko, wszystko na damę” pozwala położyć damę na dowolną kartę jak i wyłożyć dowolną kartę na damę. Zasada ta nie powinna dotyczyć waletów, ale ta opcja jest również do ustalenia przez graczy.

Bitni królowie – albo króle bitne niezależnie od nazewnictwa są dwaj królowie król pik i król kier. Król pik powoduje konieczność dobrania pięciu kart przez poprzedniego gracza, a król kier przez następnego. Króle bitne nadają się do nałożenia dwójki albo trójki tego samego koloru, zasada działa również w drugą stronę.

As – Gracz rzucający na stół kartę As może żądać zmiany koloru na dowolny, zmiana dotyczy kolejnego gracza. Przed zmianą można się obronić wykładający innego asa i dokonując zmiany koloru.

Joker – zastępuje dowolną kartę, w tym wszystkie karty funkcyjne. Joker jest kartą, dla której zasady w dość luźnym stopniu mogą ustalać gracze, np. poprzez ograniczenie jego możliwości do zstępowania włącznie figur. Umiejętne zagranie Jokera pozwala pozbyć się z ręki wielu kart albo zmusić konkurentów1) do dobrania.

Jak grać w Makao aby wygrać?

Kojarzysz filmy w których osoba grająca w pokera w kasynie liczy karty i wygrywa fortunę, a następnie jest wyrzucana przez właściciela? Podobna zasada tyczy się makao najważniejsze jest wiedzieć co dzieje się na stole, tylko w ten sposób będziesz w stanie zagrywać odpowiednie karty aby zmusić rywali do dobierania.

Zachowanie tzw. poker face w przypadku jednorazowej gry jest bardzo trudne, każdy gracz daje ci znać ruchami twarzy i ciała czy ma daną kartę.

Liczy się również umiejętne korzystanie z kart funkcyjnych, staraj się je zachować jak najdłużej, zaskoczysz przeciwników ręką i odpowiedzią na każde ich zagranie. Ciekawe staje się granie w drużynach kiedy dwójka graczy musi się pomiędzy sobą porozumiewać aby wiedzieć jakiego rodzaju karty mają.

Odmiana rumuńska Makao

Jak wspomnieliśmy zasady gry Makao różnią się nie tylko w obrębie naszego kraju, ale i na świecie. Przykładem może być odmiana rumuńska w której zasady nieco odbiegają od tych wyżej opisanych.

Dwójki i trójki dalej spełniają funkcję „dobierze 2” lub „dobierz 3”. Jokery mają taką samą zasadę jak 2 i 3, ale mogą być umieszczane niezależnie od koloru.

Karta numer 4 pomija kolejkę, natomiast asy zmieniają kolor.

Jak widzisz zasady gry w makao są bardzo płynne, ale również proste do opanowania. Zależnie od tego jaki chcecie nałożyć na siebie próg trudności możecie manipulować niektórymi wartościami. Zachęcamy do manipulacji zasadami, ale pamiętaj o jednym nigdy nie zmienia się zasad w trakcie gry!

Trochę o Makao

makaoGry karciane są jedną z najpopularniejszych rozrywek analogowych obok układania puzzli i gier planszowych.

Obecnie zostały mocno zepchnięte przez nowoczesną rozrywkę, ale wciąż okazują się miłą rozrywką podczas spotkań towarzyskich, na koloniach czy grillu.

Mako to gra karciana, której nazwa pochodzi od portugalskiej kolonii w Chinach Makau, tak też nazywana jest ta gra w niektórych krajach.

Grając w makao możesz poczuć się jak portugalscy odkrywcy i kupcy z 17 wieku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *