Rozrywka

Zasady gry w makao

Makao i po Makale, prawdopodobnie większość z nas słyszała tę frazę w dzieciństwie. Makao to bardzo popularna gra karciana o prostych zasadach gry, który postaramy się ciebie nauczyć w tym artykule. Jeżeli to twoja pierwsza styczność z tą grą to nie masz czego się bać zasady gry w Uno są bardzo podobne do tych panujących w Makao.

Makao zasady gry

Przytoczymy najbardziej uniwersalne zasady gry w makao, bowiem te mogą różnić się zależnie od regionu, w którym się wychowywałeś.

Również w internecie można spotkać się z opisem kilku metod gry, różniących się głównie pojęciami i funkcją kart przy zachowaniu niezmienionych podstaw gry.

  1. Rozdanie Kart:
    • Każdy gracz otrzymuje początkowo 5 kart, a na środku stołu zakłada się stos kart z odkrytą górną kartą.
  2. Początkowy Gracz:
    • Gracz siedzący po lewej stronie rozdającego zaczyna.
  3. Karty Specjalne:
    • Każda karta „2” zezwala na przejście tury na kolejnego gracza.
    • Każda karta „3” zmusza następnego gracza do pociągnięcia trzech kart.
    • Każda karta „As” pozwala na zmianę koloru.
    • Każda karta „4” pozwala na pominięcie kolejnej osoby w kole.
  4. Zagrywanie Kart:
    • Gracz musi kłaść na stosie kartę o takim samym numerze, kolorze lub figurową. Na przykład, jeśli na stosie leży karta „10”, gracz może położyć inną kartę „10” lub kartę o tym samym kolorze.
  5. Brak Karty do Zagrania:
    • Jeśli gracz nie ma karty, którą mógłby położyć na stosie, musi pociągnąć jedną kartę z talii.
  6. Zmiana Koloru:
    • Gracz, który zagra Asa, może wybrać nowy kolor dla gry.
  7. Zakończenie Tury:
    • Gracz ogłasza zakończenie swojej tury, kiedy pozostanie mu tylko jedna karta na ręce.
  8. Zwycięstwo:
    • Gra kończy się, gdy jeden z graczy pozbywa się wszystkich kart z ręki. Ten gracz wygrywa daną rundę.

Tak prezentują się uogólnione zasady, przejdźmy teraz do bardziej szczegółowego omówienia samej rozgrywki.

Jak grać w makao?

Od tego momentu możemy zacząć prawdziwą rozgrywkę. Gracz numer jeden zagrywa kartę na wcześniej odłożoną kartę z talii, jednak nie może to być byle jaka karta, musi mieć ten sam kolor albo wartość.

Rozwiązaniem alternatywnym i jak najbardziej akceptowanym przez zasad gry jest dołożenie Asa lub Jokera. W przypadku nieposiadania wymaganej karty gracz dobiera nową kartę z talii.

Rozgrywka przewiduje możliwość biernego zachowania, czegoś na wzór pasowania, które kończy się dobraniem karty z talii. Jeżeli gracz ma kartę, którą mógłby zagrać, ale nie chce tego robić może po prostu dobrać kartę ze stosu.

Karty dobierane z talii nie mogą być zagrywane w tej samej turze, wyjątkiem jest moment, w którym dobierzemy „ratującą” kartę która będzie pasować do odkładanych kart.

Zależnie od przyjętych zasad, można pozwolić graczowi, który dobrał ratującą kartę dołożyć karty z ręki o ile będą pasować. Ta zasada jest alternatywna i jej użycie zależy od tego czy chcecie ułatwić sobie grę.

Przykład

Kartą rozpoczynającą grę jest 4 trefli, gracz może w takim wypadku zagrać 4 pik albo 9 trefl.

Jedna karta to minimum jakie gracz może zagrać, jeżeli posiada karty spełniające wymogi może być ich nawet 6 lub 7 zależenie od talii kart i ilości jokerów. Należy tylko pamiętać, aby każda z zagranych kart odpowiadała tej pod spodem. Zasada rzucaniu kilku kart na raz jest alternatywna i można ją ograniczać np. do 2 kart, albo zupełnie z niej nie korzystać.

Makao i po Makale

Gracz wyrzucający swoją przedostatnią kartę musi dać znać innym uczestnik gry, że pozostała mu już tylko jedna karta w ręce, robi to używając słowa makao.

Jeśli tego nie zrobi, bo zapomni albo będzie myślał, że inni nie zauważą może nadziać się na karę. Gdy inny gracz spostrzeże, że osoba z jedną kartą nie powiedziała Makao może wypowiedzieć słowa „stop makao”. Gdy to zrobi, osoba złapana na błędzie lub chęci przechytrzenia innych graczy musi dobrać 5 kart z talii.

Formuła „makao i po makale” jest wypowiadana w momencie kończenia gry podczas jednej tury np. wykładając na stół kilka kart na raz.

Koniec gry

Gdy w talii zabraknie kart, należy zebrać wszystkie wyłożone karty na stół, po za tą ostatnią i odłożyć na miejsce, aby znów można było dobierać.

Zwycięzcą rozgrywki zostaje osoba, która jako pierwsza pozbędzie się wszystkich kart z ręki. Gra dobiega końca w momencie, gdy na placu boju pozostanie jedna osoba z kartami w dłoni.

Makao – Znaczenie kart funkcyjnych

Jak w wielu grach karcianych tak i tutaj, poszczególne figury bądź numery mają własne działanie.

Dwójka

kolejny gracz zmuszony jest dobrać 2 karty, chyba że posiada kartę o tej samej wartości i wyłoży ją na stół, w ten sposób koleiny gracz będzie zmuszony do pobrania 4 kart, chyba że również ma 2 itd.

Trójka

zasada działania identyczna jak w przypadku dwójek. Trójki i dwójki dla ułatwienia mogą być traktowane jako jedna figura, co pozwala, zagrywać trójki na dwójki, nawet jeżeli ich kolor jest inny.

Czwórka

położenie na stole czwórki powoduje, że następny gracz musi przeczekać kolejkę, może się wybronić kładąc następną czwórkę. Liczba kolejek się kumuluje i trafia do kolejnego gracza.

Zależnie od zasad ustalonych przed rozpoczęciem gry, gracz dobiera kartę albo nie wykonuje żadnego ruchu.

Walet/Jopek

jest to jedna z mocniejszych kart w grze, zmienia zasady na całą kolejkę. Gracz, który rzuci waleta na stół może żądać od innych graczy kart wedle ich wartości, z wyłączeniem kart specjalnych.

Wszyscy gracze są zmuszeni do zagrania wymienionej karty albo położenia swojego waleta i zmiany wymaganej karty. Należy pamiętać, że gracz, który położy waleta musi również położyć na nim kartę, o wartości której żąda.

Przykład: Rzucam na stół waleta kier i żądam od graczy dziewiątek. W takim wypadku w tej samej turze muszę zagrać jakąś dziewiątkę, więc zagrywam 9 trefl.

Dama – dama na wszystko wszystko na damę

Dama działa podobnie jak Joker, zasada gry „dama na wszystko, wszystko na damę” pozwala położyć damę na dowolną kartę jak i wyłożyć dowolną kartę na damę. Zasada ta nie powinna dotyczyć waletów, ale ta opcja jest również do ustalenia przez graczy.

Bitni królowie

Króle bitne niezależnie od nazewnictwa są dwaj królowie król pik i król kier. Król pik powoduje konieczność dobrania pięciu kart przez poprzedniego gracza, a król kier przez następnego. Króle bitne nadają się do nałożenia dwójki albo trójki tego samego koloru, zasada działa również w drugą stronę.

As

Gracz rzucający na stół kartę As może żądać zmiany koloru na dowolny, zmiana dotyczy kolejnego gracza. Przed zmianą można się obronić wykładający innego asa i dokonując zmiany koloru.

Joker

zastępuje dowolną kartę, w tym wszystkie karty funkcyjne. Joker jest kartą, dla której zasady w dość luźnym stopniu mogą ustalać gracze, np. poprzez ograniczenie jego możliwości do zstępowania włącznie figur. Umiejętne zagranie Jokera pozwala pozbyć się z ręki wielu kart albo zmusić konkurentów do dobrania.

Odmiana rumuńska Makao

Jak wspomnieliśmy zasady gry Makao różnią się nie tylko w obrębie naszego kraju, ale i na świecie. Przykładem może być odmiana rumuńska w której zasady nieco odbiegają od tych wyżej opisanych.

Dwójki i trójki dalej spełniają funkcję „dobierze 2” lub „dobierz 3”. Jokery mają taką samą zasadę jak 2 i 3, ale mogą być umieszczane niezależnie od koloru.

Karta numer 4 pomija kolejkę, natomiast asy zmieniają kolor.

Jak widzisz zasady gry w makao są bardzo płynne, ale również proste do opanowania. Zależnie od tego jaki chcecie nałożyć na siebie próg trudności możecie manipulować niektórymi wartościami.

Pod pewnymi względami Uno jest podobne do Makao i również warto poznać zasady tej gry.