Zasady gry w kości – Jak grać w kości?
Ostatnia aktualizacja 28 marca 2024 przez Redakcja
Sześcienne kości występują praktycznie w każdej grze planszowej, zapoznajemy się z nimi od dziecka i bardzo szybko zaczynamy rozumieć zasady ich działania. Jednak istnieją również gry złożone wyłącznie z kości, jest wiele rodzajów najpopularniejsze to kościany poker, gra w tysiąc i 10000 oraz Yahtzee.
Jeżeli interesujesz się grą w kości, poszukujesz zasad do najciekawszych rodzajów rozgrywki, zastanawiasz się jak wygląda punktacja albo szukasz tabeli do zapisów wyników, to ten artykuł jest dla ciebie.
Zasady gry w kości Yahtzee
Na pierwszy ogień weźmiemy grę w Yahtzee czyli klasyczną odmianę gry kości w którą gra najwięcej osób. Nadrzędnym celem gry jest zdobywanie punktów, rzucając pięcioma sześciennymi kostkami w taki sposób, aby uzyskać określoną kombinację.
Gra rozgrywa się w 13 rundach podczas których gracz może wykonać trzy rzuty kostkami. Istnieje możliwość skończenia już po jednej turze rzutów w danej rundzie, jeżeli wynik jest satysfakcjonujący.
O ile pierwszy rzut wykonuje się zawsze 5 kostkami tak przy kolejnych, można zachować wynik z kilku i rzucać pozostałymi.
Gra w kości tabela – Karta wyników
Wyniki Yahtzee zapisywane są na tzw. karcie wyników składającej się 13 pól kategorii. Na koniec każdej rundy gracz decyduje o tym do której kategorii chce zapisać swój wynik. Raz użyta kategoria nie może zostać powtórzona do końca gry, dlatego istotne jest w jakiej kategorii zapiszemy nasz wynik.
Każda kategoria w tabeli do zapisu gry cechuje się osobnym systemem liczenia punktów. Grę kończymy po zapełnieniu każdej z 13 kategorii, a wygrywa osoba z największą ilością punktów.
Punktacja
To co najważniejsze w grze w kości to dobór wyniku do tabeli tak aby uzyskać jak najwięcej punktów. Mamy podział na górną i dolną sekcję, gdzie górna sekcja odpowiada za dowolną kombinację kości.
Sumuje się w niej sumę takich samych oczek, lepiej uwidacznia to poniższa tabela.
Jak widać mamy 6 kategorii, tyle ile oczek ma kostka. Zasada działania górnej tabeli jest bardzo prosta i polega na dodawaniu tej samej liczby oczek.
Przykładowo wyrzucamy 3 trójki i dwie piątki, możemy wtedy wpisać wynik 3×3=12 w kategorię „trójki” albo 5+5=10 w kategorii „piątki” w tym przypadku naturalnie lepiej wybrać pierwszą opcję, ale czy na pewno? W tej grze dużo zależy od strategii, jeżeli zapełnisz kategorię trójki już nie będziesz mógł jej później użyć, a co jak wypadnie ci pięć trójek? Będziesz wtedy teoretycznie 5 pkt w plecy.
Jeśli wyrzucisz dwie 5, 1, 2, i 4 ale nie będziesz chciał wpisać tego wyniku do „piątek” bo będziesz liczyć na lepszy rzut i większą ilość punktów i wpiszesz wynik do „jedynek” to dostaniesz tylko
1 punkt bo wyrzuciłeś jedną jedynkę.
W górnej tabelce można zgarnąć bonus, gracz, który zdobędzie 63 punktów i więcej zdobędzie premię 35pkt.
Mam nadzieje, że górna tabelka jest zrozumiała i możemy przejść do dolnej w której mamy nawiązania do pokera.
To do jakiej kategorii przypiszemy nasz wynik jest uzasadnione warunkami zdobycia punktów, ale możemy przypisać w dowolne miejsce nawet jeżeli nasza kombinacja nie spełnia wymagań, tylko wtedy nie zdobędziemy żadnego punktu.
W tej części tabelki wynik zależy od stopnia prawdopodobieństwa, podobnie jak w pokerze, trudniejszy do osiągnięcia wynik jest lepsze.
Mamy tutaj dobrze znanego fulla, dużego strita czy trójkę. Myślę, że nie ma tu za bardzo co tłumaczyć wszystko jest dokładnie opisane w tabeli.
Generał
W oryginale Generał to Yahtzee i jest to wynik oznaczający 5 takich samych kości. Jednokrotne wyrzucenie generała to zawsze wynik 50 punktów, ale gdy wyrzucimy drugi raz generała to jest on używany jako joker.
Joker to kombinacja, która może zostać zapisana w dowolnym miejscu tabeli i przyznaje się jej maksymalny wynik punktowy.
W pierwszej kolejność gracz ma obowiązek przypisać Jokera do wolnego miejsca w górnej części tabeli, jeżeli ta jest zapełniona przechodzimy do sekcji dolnej.
Za każdego kolejnego generała (Yahtzee) dostaje się 100 pkt premii, tylko jeżeli pierwszy został zapisany w kategorii generał.
Zasady gry w kości poker
Kościany poker jest odmianą przedstawionej wyżej gry, w której udział zazwyczaj bierze 2-4 graczy (nie ma limitu). Każdy gracz w swojej turze ma rzuca pięcioma kośćmi i stale się wynik na nich uzyskanych wpisać w odpowiednie miejsca tabeli punktacyjnej.
Tabela do pokera składa się z 13 rzędów, po wykonaniu rzutu gracz decyduje, w które miejsce tabeli wpisze swój wynik.
Punktacja występująca w następujący sposób:
- Jedynki – suma wszystkich jedynek
- Dwójki– suma wszystkich dwójek
- Trójki– suma wszystkich trójek
- Czwórki– suma wszystkich czwórek
- Piątki– suma wszystkich 5
- Szóstki– suma wszystkich szóstek
- 3 tego samego rodzaju(3 lub więcej kostek o tym samym numerze) – suma wszystkich kostek
- 4 tego samego rodzaju(4 lub więcej kostek o tym samym numerze) – suma wszystkich kostek
- Full(3 kości o tym samym numerze + 2 kości o tym samym numerze, a te dwie liczby muszą być różne) – 25
- Mały strit (strit złożony z 4 lub więcej kostek) – 30
- Duży strit (strit wszystkich kości) – 40
- 5 takich samych (wszystkie kości z tym samym numerem) – 50
- Szansa(dowolna kombinacja kostek) – suma wszystkich kostek
Jeśli podczas rzutu nie spełnisz warunków punktacji zdobywasz 0 punktów. Przykład punktacji:
Gracz wyrzuca 1-3-2-4-4, jeśli wpisze wynik do „jedynek” otrzyma jeden punkt, jeśli wpisze do ósmego rzędu otrzyma 8 punktów, jeśli wybierz opcję 10 rzędu na jego konto trafi 30 punktów. To jak wyglądają poszczególne kombinacje kości widać na poniższym zdjęciu.
Żeby gra nie była zbyt losowa, tak samo jak w pokerze można dobrać karty tak tu gracz w ramach każdej kolejki ma możliwość dokonania dwóch przerzutów. Nie musi wykonywać żadnego, może jeden a może dwa.
Jeśli zdobędziesz 0 punktów musisz i tak je wpisać w wybrane przez siebie miejsce w tabeli. Gra toczy się zawsze prze 13 rund.
Zasady gry w kości tysiąc (1000)
Kolejną popularną odmianą jest gra w tysiąc w której jak nietrudno się domyślić chodzi o zdobycie 1000 punktów. Zasady gry są jeszcze prostsze od Yahtzee i opierają się również na rzutach pięcioma zwykłymi sześciennymi kostkami.
Kolejność graczy wybierana jest losowo, w takich wypadkach zawsze sprawdzi się kamień, papier, nożyce, można również rzucić kostką, lepszy wynik zaczyna. Zasady nie określają maksymalnej liczby gracze, ale żeby ta odbywała się płynnie najlepiej grać do czterech osób.
Jedyne czego wymaga gra to zdolności dodawania i mnożenia, strategia praktycznie tutaj nie istnieje.
Rzucamy pięcioma kośćmi na raz i możemy nimi rzucić ponownie, jeżeli wypadnie co najmniej jeden układ opisany poniżej. Przy czym kości punktowane zostają na stole, a my rzucamy tymi które miały 0 punktów.
Wartości punktowe
- Wyrzucona jedynka to 10 punktów
- Wyrzucone dwie jedynki 20 punktów
- Wyrzucone trzy jedynki 100 punktów
- Wyrzucone trzy cztery jedynki 200 punktów
- Wyrzucona piątka to pięć punktów
- Wyrzucone dwie piątki to 10 punktów
- Wyrzucone trzy takie same liczby z wyłączeniem jedynek – wartość razy 10
- Wyrzucone cztery takie same liczby z wyłączeniem jedynek – wartość razy 20
- Strit – pięć oczek po kolei.
- Wyrzucenie pozostałych liczb to 0 punktów.
- Wyrzucone pięć takich samych oczek – 1000 punktów
Przykład rozgrywki:
Gracz 1 wykonuje pierwszy rzut i wypada mu 1,2,5,5,4. W takim wypadku mamy 10 punktów za dwie piątki i 10 punktów za jedynkę, łącznie 20. Teraz możemy zostawić na stole dwie 5 albo jedną 1 i rzucać pozostałymi. Załóżmy że zostawiamy dwie 5, rzucamy trzema kostkami i wypada 6,4,3 czyli żaden punktowy wariant, wtedy przepada nam kolejka i wszystkie zdobyte punkty.
Gdybyśmy jednak w drugim rzucie wyrzucili kolejną 1 albo piątkę, możemy zostawić wynik i się wycofać albo ponowić próbę w dokładnie taki sam sposób aż do pierwszej skuchy i utraty punktów.
Alternatywne zasady
Gra w tysiąc to gra w której łatwo można modyfikować zasady stąd można spotkać się z alternatywnymi zasadami takimi jak:
- Wyrzucenie wyniku podzielnego przez 10 pozwala pozostać na stole, ale nie pozwala zapisać wyniku
- Zapisuje się wyniki tylko gdy są 3 punktowane kości na stole.
Gra kośćmi w tysiąc posiada rozwinięcie w postaci gry w 5000 i 1000 zasady nie ulegają zmianie, różnią się natomiast punkt, które są zwiększone.
Rodzaje gier w kości
Gra w kości nie sprowadza się tylko do tych dwóch wyżej wymienionych. Istnieje wiele innych rodzajów:
Bliki (Farkle):
- Gracze rzucają kośćmi, a każdy rzut przynosi punkty w zależności od uzyskanej kombinacji. Jednak jeśli gracz nie uzyska żadnej kombinacji punktującej w rzucie, traci zdobyte do tej pory punkty.
Trzynaście (Thirteens):
- Celem gry jest uzyskanie kombinacji oczek na kościach, które sumują się do trzynastu. Gracz zdobywa punkty za każdą kombinację sumującą się do tego wyniku.
Gra w Frencha (Cee-Lo):
- Gra hazardowa, w której trzech graczy rzuca kośćmi w celu uzyskania określonych kombinacji. Gracze, którzy nie uzyskają wygrywającej kombinacji, tracą rundę.
Te to tylko niektóre przykłady gier w kości, a wiele innych wariantów i modyfikacji istnieje na całym świecie. Gry w kości często evoluują lokalnie, dostosowując się do preferencji i tradycji danego regionu.