Na świecie jest określona liczba marek o charakterze globalnym, rozpoznawalnych niezależnie od kontynentu na którym się znajdujemy. Jeną z nich jest Nike, a poza jakością ich produktów czynnikiem, który nadał im dużej rozpoznawalności było i jest logo Nike Swoosh. Wartość samego loga określa się na 26 miliardów dolarów.
Nike zostało założone w roku 1964 przez Bill Bowerman i Phil Knight, więc nie ma tutaj tak długiej historii jak w przypadku największego konkurenta Adidas. Pierwotną nazwą było Blue Ribbon Sport, ale zmiana nazwy zaszła w roku 1971 i od tamtego czasu logiem jest Swoosh.
Historia loga Nike
Logo Nike Swoosh zostało zaprojektowane przez Carolyn Davidson. Knight we wspomnianym roku postanowił wyprodukować buty do footballu i piłki nożnej, jednak potrzebował loga, elementu, który będzie odróżniał jego buty od wszystkich innych. Chciał, aby Carolyn stworzyła logo obrazujące ruch, ale tak aby nie było podobne do trzech pasków Adidasa. Przygotowała kilka projektów, które miały być przedstawione na spotkaniu w biurze firmy.
Co ciekawe pomimo wyboru loga Swoosh, Knight miał powiedzieć, że „nie kocham go” a następnie dodać „ale wierzę, że to we mnie dojrzeje”. Jak myślicie, ile Pani Carolyn zarobiła za zlecenie? Było to 35 dolarów co po przeliczeniu na obecne czasy daje około 210 dolarów.
Gdy już stało się jasne, że logo stało się rozpoznawalne na całym świecie, Knight obdarował autorkę 500 akcjami firmy oraz pierścionkiem z diamentem.
Projekt i kolor logo Nike
Odnośnie kształtu logo mamy dwie interpretacje, pierwsza mówi o tym, że obrazuje ona bieżnię na stadionie i jak faktycznie obróci się logo to mamy prostą i charakterystyczny łuk. Właściciel firmy zawsze twierdził, że to prosta konstrukcja, która doskonale pokazuje płynność i ruch.
Jak zapewne wiesz Nike to również bogini zwycięstwa, więc łuk obrazuje również kształt jej skrzydeł. Jak mówią greckie mity Nike miała wpływ na wielu odważnych wojowników dostarczając im mocy do wygrywania bitew.
Ciekawostką jest fakt, że pierwotny projekt nie miał jasno określonej kolorystyki, miał to być element wyróżniający logo Nike od innych firm. Najczęściej stosowano paletę czerwono-białą, gdzie kolor czerwony odpowiadał za pasję i energię natomiast biały za szlachetność i czystość.
Warto dodać że Swoosh w języku polskim nie brzmi jakoś specjalnie, ale w angielskim przypomina dźwięk szybkiego wiatru, jego gwizdu.
Jeżeli zdarzyło ci się oglądać stare zdjęcia to możesz zobaczyć, że na butach jest NIKE oraz Swoosh, od roku 1995 z logo usunięto napis.
Początkowo napis logo naśladował ręczny napis, później była to zdecydowanie grubsza wersja w której literki były pisane wielkimi literami. Czcionka przeniosła się z łuku nad niego zyskując większość powściągliwość i symetrie.
W drodze ewolucji napis w logo stał się nieco bardziej rozstrzelony, ale nie miało to większego znaczenia, gdyż w momencie jego usunięcia już każdy kojarzył charakterystyczny łuk z marką Nike.
Jak twierdzi projektantka na stworzenie logo, które zawładnęło światem potrzebowała 17,5 godziny.
Bez wątpienie logo Nike swoosh, które wiele lat temu było skromnym symbolem ruchu dzisiaj jest ikoną wśród logo dla firm.
Kontrowersje z logo
Warto wspomnieć o dwóch kontrowersjach związanych z logiem Nike na przestrzeni historii. Pierwszą z nich było zarzucenie skopiowania logo od marki papierosów Newport.
Wspomniane papierosy zostały wprowadzone na kilka lat przed powstaniem Nike.
Pomimo widocznych podobieństw nigdy nie udowodniono, że logo jest kopią i wszystko wskazuje na to że Nike nie ukradło loga.
Just do it
Bez wątpienia kojarzysz ten slogan pojawiający się często wraz z logiem nike.
Został uznany za jedno z pięciu najpopularniejszych haseł reklamowych XX wieku, problem w tym, że inspiracją były ostatnie słowa seryjnego zabójcy Garego Glimore skazanego na śmierć w 1977 roku.
Logo Nike dzisiaj
Jeżeli chodzi o marki sportowe, nike jest liderem pomimo faktu, że większość piłkarzy korzysta z butów adidas. Pomimo tego, logo nike uznawane jest za najbardziej rozpoznawalne, nawet bardziej od trzech pasków. Stosuje się je nie tylko na butach, ale i szortach, kurtkach, koszulkach, czapkach czy sprzęcie sportowym.
Nike organizuje czasem limitowane konkursy w których można wygrać buty z określonym napisem w miejscu starego napisu Nike.
Fakt, że gwiazdy sportu chętnie korzystają z nike i produktów opatrzonych ich logiem buduje zaufanie marki i pozwala rozsławiać logo nike swoosh na cały świat.
Dodaj komentarz