Kiedy pić kawę

Kiedy najlepiej pić kawę i jak często? To tylko nieliczne pytania, na które odpowiemy w tym artykule. Polacy piją sporo kawy, bo około 2 kg na osobę w miesiącu, ale nijak ma się to do spożycia w innych krajach szczególnie rejonach Skandynawii. Finowie czy Duńczycy potrafią wypijać nawet 8kg kawy miesięcznie, spój na siebie i zastanów się, czy dałabyś bądź dałbyś radę tyle wypić? Niezależnie od odpowiedzi na to pytanie musimy zająć się tematem tego, kiedy pić kawę, ab było to najbardziej efektywne dla organizmu.

Dlaczego warto pić kawę?

Zanim odpowiemy na pytanie kiedy pić kawę, zajmijmy się tym czy w ogóle warto pić kawę. Spożywanie tego czarnego napoju potrafi ożywić, w sposób istotny zmniejsza odczucie senności i zmęczenia, a to w jakim stopniu odczuwamy działanie kawy zależy od jej rodzaju i naszego organizmu. Kawa pomaga również utrzymanie koncentracji co często pokazywane jest w przejaskrawiony sposób na filmach.

W kawie znajdziemy wiele antyoksydantów, które mogą ograniczać ryzyko nowotworów np. wątroby czy jajnika. Ciekawe jest również działanie zmniejszające ryzyko cukrzycy typu drugiego.

Wedle badań kawa przyjmowana regularnie w długim okresie może prowadzić do zmniejszonego ryzyka występowania depresji czy choroby Parkinsona.

Pamiętaj jednak, że wyżej opisany zalety picia kawy w odniesieniu do zmniejszania ryzyka chorób są marginalne. Zdecydowanie największą korzyścią dla kawoszy jest podniesienie aktywności organizmu i postawienie na nogi.

Kiedy nie pić kawy?

Wszystko ma swoje minusy, może poza plusem. Kawa powinna być spożywana w normalnych ilościach niezagrażających zdrowiu. Kofeina zawarta w kawie może prowadzić do arytmii serca, bólów głowy czy problemów ze snem.

Akceptowalna dawka kofeiny dla dorosłego człowieka to koło 400 mg. Należy jednak brać pod uwagę masę naszego ciała, to co jednej osoby nie rusza, dla drugiej może być poważnym problemem.

Kolejnym ryzykiem picia kawy jest zwiększenie objawów choroby refluksowej. Nie spożywaj również kawy, gdy masz problemy z żołądkiem. To co musisz koniecznie zapamiętać z tego artykułu, to fakt, że popijanie leków kawą jest złym pomysłem.  Nie popijaj nigdy leków kawą!

Kawa wieczorem – kiedy pić ostatnią kawę

Wieczorna kawa do kolacji? Nie najlepszy pomysł, ostatnia kawa powinna być spożyta maksymalnie do 6 godzin przed snem. Skutkiem późniejszego spożycia kawy mogą być problemy ze snem.

Mało tego organizm ludzki wytwarza kortyzol nazywany „hormonem stresu, który zmniejsza działanie kofeiny. Kortyzol wydzielany jest w sposób pulsacyjny pomiędzy godziną 4 rano i 12 popołudniu, a jego największe stężenie jest w godzinach 8-9 i o północy. Ten rytm wydzielania kortyzolu może być zaburzany przez stres w życiu i inne czynniki, ale zasadniczo zapamiętaj:

  • Ostatnią kawę wypij maksymalnie 6 godzin przed snem.
  • Nie pij kawy o godzinie 8-9 rano i o północy.
  • Nie pij kawy zaraz po przepudzeniu.

Kiedy pić kawę?

Dopiero teraz jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule artykułu, czyli kiedy pić kawę.

  • Najlepiej pić kawę od 9 do 12 oraz od 14 do 17.

Jak widzisz czas, kiedy pić kawę jest mocno ograniczony i zamyka się w wąskich oknach czasowych. Pamiętaj o tym, że jeżeli chodzisz spać o 22 to ostatnia kawa powinna być spożyta do godziny 16.

Kiedy pić kawę przed czy po posiłku?

Gdy już poznaliśmy zalety kawy i odpowiedzieliśmy na pytanie o jakiej porze najlepiej ją pić, warto zająć się tym, kiedy pić kawę przed czy po posiłku. Kawa nie powinna być spożywana podczas posiłków, zawiera dużo szczawianów, które pogarszają wchłanialność składników mineralnych z jedzenia. Dostarczanie żelaza, wapnia i magnezy bezpośrednio z posiłków jest bardzo ważne dla zdrowia, a kawa w tym nie pomaga. Dlatego kawę należy spożywać po posiłku i to w godzinnym odstępie czasowym.

  • Kawę należy pić około godziny po posiłku

Oczywiście ten czas jest orientacyjny, ale zasadniczo im później spożyjemy kawę tym lepiej.

Kawa na czczo skutki uboczne

Kawa wbrew mitom nie powinna być spożywana na czczo, niesie to ze sobą skutki uboczne. Wspomnieliśmy już o podwyższonym kortyzolu z rana, a kawa wzmaga również apetyty, który wpływa na chęć sięgnięcia po produkty o wysokim indeksie glikemicznym.

Wypicie kawy na czczo będzie prowadzić u wielu osób do nadmiernego zakwaszenia żołądka. To natomiast spowoduje zgagę a nawet bóle. W najgorszym wypadku może dojść do wytworzenia się wrzodów żołądka.

Skutki uboczne picia kawy na czczo:

  • Gorsza wchłanialność składników odżywczych
  • Słabszy efekt kofeiny
  • Zwiększona produkcja kortyzolu w porze, gdy jego wydzielanie jest największe
  • Ryzyko choroby refluksowej
  • Potencjalne wrzody żołądka

Kiedy pić kawę, żeby schudnąć?

Od razu rozwiejmy mit, kawa nie powoduje chudnięcia a jedynie wspomaga procesy odchudzania i to niezależnie o której godzinie będzie pita. Kawa przyśpiesza pracę metabolizmu i pozwala szybciej spalić tłuszcz, ale żeby szybciej go spalić wymagany jest trening. Dlatego kawa powinna być spożywana przed treningiem, ale nie bezpośrednio około godziny wcześniej.

  • Pij kawę godzinę przed treningiem

Jak często pić kawę?

Odpowiedź na pytanie jak często pić kawę jest względna. Jeżeli ma ona pobudzać organizm i nie jest nakierowana na aspekty smakowane to powinna być spożywana w dwa razy w ciągu dnia o wyżej wspomnianych godzinach. Jeżeli delektujesz się smakiem kawy, może to być częstsza praktyka, ale pamiętaj o nieprzekraczaniu zdrowej normy dla człowieka

Działanie kofeiny określone jest na około 2-3 godziny, więc jeżeli chcesz mieć jej zawsze pod dostatkiem dostosuj swój kalendarz przerw do parzenia kawy właśnie co taki czas. Jednak takie dostarczanie bodźców pobudzających z zewnątrz na dłuższą metę nie jest dobrą sprawą. Uzależniasz się od kawy i ciężko jest Ci funkcjonować, gdy jej nie ma.

Od którego roku życia można pić kawę?

W Polskiej kulturze panuje przekonanie, że dzieci nie mogą pić kawy, ale w Europie wygląda to inaczej. Przyjmuje się, że już 8 letnie dziecko może spożyć około 68 mg kofeiny. Należy jednak pamiętać, że mała masa dziecka i brak wcześniejszych doświadczyć z kofeiną może mieć negatywne skutki. Wraz z upływem lat, dzieci mogą spożywać coraz więcej kofeiny, aż w wieku około 16 lat te ilości są zbliżone do tego co może spożywać zdrowa dorosła osoba.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.