Jak zostać maszynistą?
Jak zostać maszynistą, to tym pytaniem kierowałeś się otwierając ten artykuł. Pokażę ci krok po kroku jak dojść do celu i zostać maszynistą pojazdów trakcyjnych, jakie wymagania musisz spełniać, jak wygląda kurs na maszynistę, jakie wiążą się z tą pracą zarobki oraz zastanowimy się wspólnie czy praca na kolei jest ciekawa i przyszłościowa.
Jednak zanim zastanowimy się nad tymi wszystkimi pytaniami, muszę ci powiedzieć, że do napisania tego artykułu zachęciła mnie znajomość, z osobą która była żywo zainteresowana koleją i transportem miejskim w tym tramwajami.
W czasach technikum takie zainteresowanie wydawało się dość oryginalne dla kilkunastu letnich chłopaków, ale wraz z biegiem lat zrozumiałem, że jest w tym zawodzie coś co może przeciągać. Nie mam zamiaru kłamać, że kolega przeciągnął mnie na swoją stronę mocy, ale rzucił nowe światło na zawód maszynisty.
Zainteresowanie pociągami jest czymś z jednej strony niezwykłym, z drugiej zaś łatwym do wytłumaczenia. Małe dzieci bez względu na płeć wyrażają zainteresowanie pociągami choć w głównej mierze interesują je lokomotywy. Zabawa w pociąg, zabawki przypominające pociągi i bajka o pociągach i najbardziej znanym z nich Pociąg Tomek.
Kolejkowo to jeden z najpopularniejszych obiektów związanych z makietami kolejowymi dla całych rodzin. Przyciąga do Wrocławia turystów z całego kraju. Muzea kolejnictwa również, nie mogą narzekać na brak zainteresowania. Podczas gdy dorośli chętnie dowiadują się o przeszłości, dzieci są zafascynowane tymi potężnymi maszynami.
Wraz z wiekiem zainteresowanie koleją u wielu maleje, ale u pewnej grupy ludzi rozwija się do pasji. Przejawia się ona pod postacią makiet albo idzie zdecydowanie dalej i staje się pomysłem na życie.
Kim jest maszynista?
Maszynista pojazdu trakcyjnego jest osobą która musi posiadać odpowiednie kompetencje i uprawnienia do prowadzenia pociągów. Pojęcie pociągu jest tu bardzo ogólne uściślając chodzi o lokomotywy, lokomotywy manewrowe, pociągi do przewozu osób bądź towarów. Miejsce pracy maszynisty umiejscowione jest w kabinie sterowniczej danej lokomotywy bądź zespołu trakcyjnego. Sucha definicja niewiele mówi o samej pracy, ale zapewne podstawy na ten temat masz.
Maszynista wymagania
Czy maszynistą może zostać każdy? Nie do końca, przyjęło się, że do zawodu przyjmowane są osoby z wykształceniem technicznym, często elektrycznym albo mechanicznym, ale jest to nieprawdziwa informacja. Z racji na duże zapotrzebowanie rąk do pracy, możesz aplikować do pracy na kolei, jeżeli zakończyłeś edukację na poziomie co najmniej średnim bez matury.
Oczywistą sprawą jest, że lepsze wykształcenie, albo bardziej techniczne może być atutem podczas rozmowy rekrutacyjnej, ale absolutnie jego brak nie jest przeszkodą nie do przejścia.
Trzeba zaznaczyć, że praca jako maszynista nie jest tak łatwa w uzyskaniu jak wielu sądzi. Jest to zawód regulowany przepisami, a co za tym idzie poza wykształceniem należy spełnić szereg innych
norm.
Zdrowie jak u konia
Praktycznie każdy zawód związany z przewozem ludzi bądź towarów wymaga badań medycznych. Praca maszynisty obarczona jest dużą odpowiedzialnością, wymaga uwagi i dobrego stanu psychicznego.
Podjęcie badań już na wstępie kariery pozwoli wyeliminować osoby nie nadające się do zawodu oszczędzając im czas i pieniądze.
Cechy dobrego maszynisty
Pomijając aspekty czysto fizyczne jak dobry wzrok i słuch czy brak chorób przewlekłych w pracy maszynisty liczy się dobre zdrowie psychiczne. Istotne są dwa główne aspekty z którymi sobie należy poradzić. Pierwszym z nich jest odpowiedzialność za towar bądź ludzi, z którymi się podróżuje. Drugim to możliwość natknięcia się na osoby, które będą chciały zakończyć swoje życie leżąc albo wbiegając pod pociąg.
Niestety w wielu przypadkach nie będzie możliwości zatrzymania pociągu na czas, trzeba sobie wtedy poradzić z tym co się właśnie stało. Oczywiście nie są to zdarzenia, które będą miały miejsce kilkanaście razy w ciągu kariery, ale wystarczy jeden taki przypadek by mieć wpływ na życie.
Jako maszynista sprawdzą się osoby mające możliwość ułożenia swojego życia pod pracę i nie mające problemu z różnymi godzinami pracy.
W tym zawodzie ważna jest determinacja i zamiłowanie do pracy, jeżeli posiadasz te cechy dasz radę.
Licencja maszynisty wymagania
Wiesz, że chcesz spróbować pracy na kolei, wiesz, że chcesz jeździć pociągiem, jesteś zdeterminowany, aby zostać maszynistą, przygotuj się na długą drogę. Maszynista odpowiada za życie ludzi, ta praca, pomimo iż z pozoru „relaksująca” niesie ze sobą dużą odpowiedzialność. Dlatego zanim zasiądziesz do pierwszej samodzielnej trasy czeka cię długie szkolenie, które sprawdzi czy naprawdę pragniesz tej pracy. Gdy jest skończysz będziesz mieć co najmniej 20 lat.
W pierwszej kolejności musisz uzyskać licencje maszynisty, jest ona niejako potwierdzeniem spełnienia minimalnych wymagań tyczących się wykształcenia, zdrowia i umiejętności zawodowych. Wyrabiając taką licencję zyskujesz dokument respektowany w całej Unii Europejskiej.
Do zdobycia licencji musisz wykazać, że nie byłeś nigdy karany (wniosek można zdobyć w rejonowym sądzie), przedstawić dokumenty ukończenia szkoły, spełnić wymogi zdrowotne, odbyć szkolenie i zdać egzamin na licencję maszynisty.
Szkolenie licencyjne trwa 298 godzin na które składają się zajęcia praktyczne i teoretyczne. Ze szkolenia zwolnione są osoby, które mają dokumenty potwierdzające przebycie podobnego programu szkolenia w innych zawodach oraz takie które studiowały kierunek zawierający budowę pojazdów szynowych.
Egzamin składa się ze 100 pytań i zawiera tematy z zakresu: techniki prowadzenia ruchu kolejowego, sygnalizacji kolejowej, hamulców, budowy pojazdów kolejowych. Zaliczenie jest od 75%, gdy osiągniesz ten wynik gratulację! Czas na kolejny etap.
Szkolenie na maszynistę / Świadectwo maszynisty
Przejście pierwszej części to tylko bułka z masłem w porównaniu do tego co czeka cię dalej. Będzie to szkolenie trwające 2480 godzin. Kurs będzie składał się z stażu stanowiskowego i szkolenia praktycznego, szkolenia teoretycznego i prowadzenia pojazdu kolejowego pod nadzorem.
Zdanie egzaminu uprawnia cię do posługiwania się mianem maszynisty. Gratulację spełniłeś właśnie swoje marzenie, możesz rozpocząć pracę na kolei!
Zakres pracy i odpowiedzialność służbowa
Zawód maszynista to nie tylko podróżowanie przez lasy, pola i miasta metalową bestią. Bycie maszynistą to szereg obowiązków, o których młodzi adepci często nie myślą. Będąc maszynistą musisz dbać o pojazd trakcyjny, przestrzegać obowiązujących przepisów, wdrażać „eco driving”, uczęszczać na szkolenia okresowe, poddawać się badania lekarskim co 2 lata i dbanie o stan urządzeń znajdujących się na pojeździe. Jeżeli w tym momencie nie pytasz jak zostać maszynistą to fajnie, ale zostań z nami dłużej i zapoznaj się z kolejnymi akapitami.
Perspektywa pracy maszynisty
Jednym z argumentów, który przytaczany jest w dziesiątkach artykułów czy wiadomościach prasowych, gdy ktoś przypomni sobie o kolei jest fakt, że ciągle brakuje maszynistów, a będzie ich brakować jeszcze więcej.
Przez lata praca na kolei nie kojarzyła się z niczym fajnym. Liczba pasażerów malała z każdym rokiem, likwidowano stacje, a stan taboru wołał o pomstę do nieba. Wejście do EU, ale i po prostu rozwój kraju sprawiły, że pasażerowie wracają do pociągów.
W roku 1990r. z kolei korzystało aż 789,9 mln. pasażerów, na początku nowego milenium ta liczba spadła do 257,6 milionów. Nikt nie chciał przebywać w pociągach które ciągle się spóźniają, śmierdzą i jadą z prędkościami fiata 126p. Trend zaczął się zmieniać dopiero niedawno, w roku 2014 kolej przewiozła tylko 269,1 miliona pasażerów.
Zmiany na kolei w końcu zostały zauważone w roku 2015, w zeszłym roku kolei odnotowała wzrost ruchu pasażerskiego o 8% do 335,4 miliona pasażerów. Są to naprawdę budujące dane, jeżeli tendencja się utrzyma do roku 2030 powinniśmy wrócić do czasów kiedy koleją podróżowało 2 razy więcej ludzi niż obecnie.
Ktoś ich będzie musiał przewozić, przynajmniej, dopóki standardem nie staną się pociągi samojezdne, ale do tego bardzo daleka droga, na tyle daleka, że nie ma za bardzo co o niej myśleć.
W ciągu ostatnich lat i kilku najbliższych na emeryturę odejdzie wielu maszynistów. Zostaną ci którzy będą chcieli pracować i będą spełniać wymogi zdrowotne.
Nie wolno zapominać o transporcie towarowym, jego udział co prawda zmalał o kilka procent w zeszłym roku, ale na jego dynamikę wpływ ma zdecydowanie więcej czynników.
Najlepsze perspektywy czekają osoby zgromadzone wokół dużych ośrodków miejskich Warszawa, Wrocław, Kraków itd. Szczególny rozkwit przeżywa kolej na Dolnym Śląsku, a dworzec we Wrocławiu obsłużył w roku 2019 największą ilość pasażerów w Polsce. Na zachodzie i południ kraju, najlepiej rozwinięta jest również sieć kolejowa, co ma przełożenie na zwiększoną liczbę tras.
Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził analizy wykazujące, że w 2031 roku kolej powinna zatrudniać 22 tysiące maszynistów. Będzie to skutkowało koniecznością przyjęcia około 1,3 tys. kandydatów każdego roku przez najbliższe 10 lat.
Maszynista zarobki
Wiesz już jak zostać maszynistą oraz jakie perspektywy czekają na ciebie, jeżeli zdecydujesz się podjąć pracę na kolei. Porozmawiajmy teraz o zarobkach maszynisty, przecież doskonale wiemy, że można mieć marzenia, preferencje zawodowe, ale za coś trzeba żyć, a dobra praca to taka która pozwala na życie na odpowiednim poziomie.
Zarobki maszynistów są różne, zależą od spółki w której się pracuje, posiadanych uprawnień oraz przepracowanych lat.
Przejdźmy do mięsa, czyli konkretnych kwot. Serwis wynagordzenia.pl na podstawie prowadzonych badań podaje, że mediana zarobków wynosi 5650 zł brutto. W sieci są dostępne artykuły, w których podaje się informacje, że PKP Cargo proponuje kandydatom zarobki 5-8 tys. brutto.
Co na to rzeczywistość? Podczas kursu na licencję musisz liczyć się z zarobkami zbliżonymi do najniższej krajowej. Więc jeżeli odbierzesz pensję 1600 zł netto, to przyzwyczaj się, że za tyle będziesz musiał przeżyć każdy z najbliższych 12 miesięcy. Tutaj małe zastrzeżenie, jak mówiliśmy możesz trafić do firmy, gdzie twoje zarobki będą o kilkaset złotych większe. Praca podczas zdawania licencji nie jest do końca pracą w pełnym znaczeniu tego słowa. Ciągle się uczysz, więc potraktuj to jako płatne przyuczenie do zawodu.
Faktyczne zarobki maszynistów pokrywają się z ogólnodostępnymi danymi. Istnieją grupy które zarabia lepiej z racji na staż i uprawnienia, grupy który mają mniej bo się uczą zawodu oraz największa grupa samodzielnych maszynistów mogących liczyć na zarobki w okolicach 3-4 tysiąca złotych netto.
Ile zarabia maszynista pendolino
Częstym pytaniem jest, ile zarabia maszynista pendolino i nie jest ono bez zasadne. Te nowoczesne jak na polskie warunki pociągi szybkich kolei są oblegane przez kandydatów chcących pracować jako ich maszyniści. Szkopuł tkwi w tym, że potrzebne są dodatkowe uprawnienia, co sprawia, że pensja jest trochę wyższa. Nie ma tutaj mowy o przepaści w wypłacie wpadającej na koncie, ale w skali roku kilka tysięcy zdoła się uzbierać.
Maszynista metra
Jest w Polsce jedno miasto, które pod pewnym względem wyróżnia się na tle innych, jest nim Warszawa ze swoim metrem. Maszynista metra to dopiero zawód, dla doświadczonych maszynistów jeżdżących mogący wydawać się nieco nudny i mało interesujący, ale z drugiej strony dla osób z Warszawy jest to rewelacyjny sposób na realizację w zawodzie maszynisty, pracują ciągle w swoim mieście.
Praca jako maszynista metra warszawskiego jest dużo bardziej unormowana godzinami i łatwiej można zaplanować swoje życie. Pensja nie odbiega znacząco od tej która jest na kolei. Zarobki są nieco niższe, ale jest to stolica więc dane mogą nieco przekłamywać.
W tym wszystkim należy pamiętać, że maszynista to pomysł na życie, często zdarza się pracować w święta, weekendy i o nieregularnych godzinach. Do tego dochodzi odpowiedzialność związana z przewożonymi osobami albo towarami. Jakby tego było mało liczba samobójstw w Polsce jest duża, a do sporej ich części dochodzi na torach kolejowych.
Jak zostać maszynistą – podsumowanie
Jeżeli praca maszynisty jest dla ciebie marzeniem albo pomysłem na ciekawą, stabilną i przyzwoicie płatną pracę to nie masz nad czym się zastanawiać. Twoje zarobki będą oscylować wokół średniej krajowej, więc powinno zawsze starczyć ci na życie na przyzwoitym poziomie w stylu jakim lubisz. Polecamy również artykuł o tym jak zostać informatykiem.