Ile decybeli ma samolot przy starcie i w locie?
Są ludzie, którzy lubią głośną muzykę i im więcej decybeli tym lepiej dla nich, jednak zdecydowana większość społeczeństwa nie odczuwa radości z przebywania w głośnym środowisku. Między innymi dlatego lotniska usytuowane są na obrzeżach miast czy nawet wiele kilometrów za nimi. Startujące i lądujące samoloty generują spory hałas wyrażany w decybelach (dB). Powstaje zatem pytanie, ile decybeli ma startujący samolot oraz jak to ma się w odniesieniu do innych hałasów, które nas otaczają.
Czym są decybele?
Decybele (dB) to jednostka miary poziomu natężenia dźwięku. Skala decybelowa jest logarytmiczną skalą stosowaną do mierzenia różnic w intensywności dźwięku
Decybele opierają się na logarytmie dziesiętnym stosunku intensywności dźwięku do pewnej referencyjnej wartości. Dzięki temu, pomiar w decybelach jest bardziej zróżnicowany i bardziej odpowiedni do oddania ludzkiego odczucia głośności.
Zwiększenie o 10 decybeli oznacza dziesięciokrotne zwiększenie natężenia dźwięku. Na przykład, dźwięk o 20 dB jest dziesięciokrotnie głośniejszy niż dźwięk o 10 dB.
Ile decybeli ma startujący samolot?
Ogólnie rzecz biorąc, startujące samoloty generują poziomy dźwięku mieszczące się w zakresie od 90 do 140 decybeli.
- 90dB – Małe samoloty,
- 130dB – Samoloty typu Boeing 737
- 140dB – Największe pasażerskie samoloty jak Boeing 747,
- 150dB – Samoloty odrzutowe.
Jednak nowoczesne samoloty często są projektowane z myślą o redukcji hałasu, co może wpłynąć na obniżenie tych wartości.
Ile decybeli ma samolot podczas lotu?
Poziom hałasu generowanego przez samoloty podczas lotu może być zróżnicowany i zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj samolotu, faza lotu, konstrukcja silnika, a także odległość od źródła dźwięku.
Przykładowe wartości poziomu hałasu wewnątrz samolotu podczas lotu i innych operacji są podane w decybelach dB(A):
- W 2006 roku poziom hałasu wewnątrz Airbusa A321 podczas przelotu wynosił około 78 dB.
- Podczas kołowania, gdy silniki samolotu wytwarzają minimalny ciąg, poziom hałasu w kabinie Airbusa A321 wynosił 65 dB(A).
- Badanie personelu pokładowego szwedzkich linii lotniczych w 2008 roku wykazało, że średni poziom dźwięku wynosił od 78 do 84 dB(A) przy maksymalnej ekspozycji ważonej A wynoszącej 114 dB, ale nie wykazało żadnych większych zmian progu słyszenia.
- W 2018 roku badanie poziomów dźwięku podczas 200 lotów reprezentujących sześć grup statków powietrznych wykazało, że poziom hałasu wyniósł 83,5 dB(A), a w niektórych lotach sięgał 110 dB(A). Jednak tylko 4,5% przypadków przekroczyło wartość zalecaną przez NIOSH 8-godzinną średnią ważoną w czasie (TWA) 85 dB(A).
Te wartości ilustrują, że poziom hałasu wewnątrz samolotu podczas lotu może być zróżnicowany, a różne czynniki wpływają na odczuwalny poziom dźwięku dla pasażerów i załogi.
Porównanie poziomu hałasu

Porównanie poziomu hałasu generowanego przez samoloty do innych codziennych czynności może pomóc w zrozumieniu, jak intensywny jest dźwięk lotniczy w kontekście innych sytuacji.
- Rozmowa normalna: Około 60-70 dB(A)
- Typowy poziom rozmowy w spokojnym otoczeniu mieści się w zakresie 60-70 dB(A).
- Koncert muzyczny: 100-120 dB(A) (w zależności od głośności i rodzaju muzyki)
- Głośne koncerty mogą generować poziomy dźwięku od 100 do nawet 120 dB(A).
- Kosiarka ogrodowa: Około 80-90 dB(A)
- Standardowa kosiarka do trawy generuje hałas w zakresie 80-90 dB(A).
- Startujący samolot: 120-140 dB(A) (w zależności od rodzaju samolotu)
- Startujące samoloty mogą generować poziomy dźwięku w zakresie 120-140 dB(A), zależnie od typu i rozmiaru maszyny.
- Cicha biblioteka: Około 30-40 dB(A)
- W spokojnej bibliotece panuje poziom hałasu w zakresie 30-40 dB(A).
- Mikser kuchenny: 88 dB(A)
- Mikser kuchenny generuje hałas na poziomie 88 dB(A).
- Zmywarka: 80 dB(A)
- Zmywarka generuje hałas na poziomie 80 dB(A).
Klasyfikacja głośności samolotów
Różne rodzaje samolotów generują różne poziomy hałasu, a to zależy m.in. od konstrukcji silnika, wielkości oraz cech operacyjnych. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) stworzyła Zrównoważone Podejście, aby sklasyfikować samoloty pod względem poziomu hałasu.
Wyróżniamy cztery poziomy: Rozdział 3, Rozdział 4, Stopień 3 i Stopień 4.
Rozdział 3: To starsze odrzutowe samoloty subsoniczne, które spełniają normy hałasu ICAO z 1977 roku. Mimo że już ich nie produkujemy, w niektórych regionach nadal są używane.
Rozdział 4: To nowocześniejsze odrzutowe samoloty subsoniczne, spełniające bardziej rygorystyczne normy hałasu ICAO z 2006 roku. Zazwyczaj generują one niższy poziom hałasu niż te z Rozdziału 3.
Stopień 3: Obejmuje starsze subsoniczne samoloty z silnikami turboodrzutowymi lub wentylatorowymi, powszechnie używane w lotnictwie komercyjnym. Spełniają normy hałasu FAA i stopniowo są wycofywane.
Stopień 4: To najnowsza generacja subsonicznych samolotów, projektowana z myślą o jeszcze bardziej rygorystycznych normach hałasu. Wykorzystują zaawansowane technologie silników, takie jak tłumiki hałasu i wysokie stosunki masy przepływu, aby zminimalizować emisje hałasu.
Ile dB wynosi próg bólu?
Próg bólu związany z dźwiękiem może być różny dla różnych osób, ale ogólnie przyjmuje się, że poziom dźwięku w granicach 110-120 decybeli (dB) może być odczuwany jako bolesny lub nieprzyjemny dla ludzkiego ucha.
Należy pamiętać, że ból może pojawić się nawet przy sporo niższych wartościach jak będziemy wystawieni na ich działanie przez dłuższy czas.
Przykładowo 8-godzinne loty mogą powodować bóle głowy.
Od czego zależy hałas samolotu?
Poziom hałasu generowanego przez samolot zależy od wielu czynników, a kluczowe z nich obejmują:
- Rodzaj silników: Konstrukcja i rodzaj silników mają znaczący wpływ na generowany hałas. Silniki o większej mocy lub starsze modele mogą generować więcej dźwięku.
- Technologia silników: Samoloty nowszej generacji często wykorzystują zaawansowane technologie redukcji hałasu, takie jak wentylatory o niskim poziomie hałasu czy tzw. „silniki cichej generacji” (Quiet Engine Technology). Te innowacyjne rozwiązania mogą znacznie obniżać poziom hałasu.
- Konstrukcja kadłuba i skrzydeł: Aerodynamiczne właściwości samolotu, takie jak kształt skrzydeł czy profil kadłuba, mogą wpływać na ilość generowanego dźwięku.
- Prędkość lotu: Prędkość startu, wznoszenia i lądowania samolotu wpływa na charakterystykę hałasu. Procesy związane z fazami startu i lądowania zazwyczaj generują więcej hałasu niż lot na stałej wysokości.
- Masa samolotu: Cięższe samoloty, zwłaszcza podczas startu, mogą generować więcej hałasu z powodu większej ilości energii potrzebnej do wzlotu.
- Odległość od obserwatora: Poziom hałasu maleje wraz z odległością od źródła dźwięku, więc mieszkańcy obszarów w bezpośrednim sąsiedztwie lotnisk doświadczają zazwyczaj wyższych poziomów hałasu niż ci, którzy są dalej.
Badania nad redukcją hałasu samolotów są kontynuowane, a nowoczesne samoloty są projektowane z myślą o minimalizacji wpływu akustycznego na środowisko i obszary zamieszkałe. Zastosowanie innowacyjnych technologii, takich jak ciche silniki czy specjalne konstrukcje, ma na celu zmniejszenie uciążliwości hałasu generowanego przez samoloty.
Źródło: