Czy do transportu pojazdem do 3,5 tony potrzebna jest licencja?
Wielu właścicieli busów oraz małych firm kurierskich zastanawia się, czy do prowadzenia transportu pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony trzeba mieć licencję transportową. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ zależy od kilku czynników – m.in. tego, czy usługa ma charakter zarobkowy, czy odbywa się w Polsce czy za granicą. Poniżej wyjaśniamy, kiedy potrzebujesz zezwolenia, a kiedy wystarczy samo zgłoszenie działalności.
Transport krajowy do 3,5 tony – bez licencji, ale ze zgłoszeniem
Jeśli wykonujesz zarobkowy transport drogowy rzeczy pojazdem o DMC do 3,5 tony i działasz wyłącznie na terenie Polski, nie musisz mieć licencji transportowej. Od 2022 roku obowiązują jednak nowe przepisy, które nakładają na takie firmy inne obowiązki. Przede wszystkim musisz:
- posiadać wpis do rejestru przewoźników drogowych,
- spełniać warunki dobrej reputacji,
- wyznaczyć osobę zarządzającą transportem z certyfikatem kompetencji zawodowych,
- mieć siedzibę i bazę eksploatacyjną na terenie Polski.
Czyli – choć formalnie nie potrzebujesz licencji, to i tak musisz zarejestrować działalność w GITD (Główny Inspektorat Transportu Drogowego) i spełnić kilka wymogów identycznych jak w przypadku cięższych pojazdów. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie https://licencjetransportowe.com/licencja-transportowa-do-35-tony-dmc.html.
Transport międzynarodowy do 3,5 tony – obowiązuje licencja wspólnotowa
Od 21 maja 2022 r. obowiązuje nowelizacja przepisów unijnych (Pakiet Mobilności), która wprowadziła obowiązek posiadania licencji wspólnotowej także dla przewoźników wykonujących międzynarodowy transport zarobkowy busami do 3,5 tony. Dotyczy to sytuacji, gdy:
- przekraczasz granice państw UE,
- przewozisz rzeczy na zlecenie (zarobkowo),
- korzystasz z pojazdów lub zespołów pojazdów o DMC od 2,5 do 3,5 tony.
W takiej sytuacji musisz spełnić podobne wymagania jak firmy działające pojazdami powyżej 3,5 tony, czyli:
- posiadać certyfikat kompetencji zawodowych,
- wykazać się zdolnością finansową (1 800 euro na pierwszy pojazd, 900 euro na każdy kolejny),
- zgłosić bazę eksploatacyjną,
- uzyskać wpis do rejestru oraz licencję wspólnotową wraz z wypisami.
Kiedy nie potrzebujesz żadnych zezwoleń?
Licencji i zgłoszenia nie potrzebujesz, gdy:
- wykonujesz przewóz na potrzeby własne, a nie usługę zarobkową,
- korzystasz z pojazdu o DMC poniżej 2,5 tony,
- przewozisz rzeczy prywatne lub firmowe, bez wynagrodzenia, i nie oferujesz usługi transportu innym podmiotom.
Przykład? Jeżeli masz firmę montującą meble i przewozisz własne materiały lub sprzęt busem do miejsca zlecenia – nie musisz mieć licencji, ani dokonywać zgłoszenia. Ale jeśli ten sam bus służy do przewozu towaru dla innej firmy za opłatą – obowiązki już się pojawiają.
Co grozi za brak licencji lub zgłoszenia?
W przypadku transportu międzynarodowego busem do 3,5 tony bez licencji wspólnotowej, grozi:
- kara do 12 000 zł nałożona przez ITD,
- zatrzymanie pojazdu i skierowanie go na parking,
- dodatkowo – konsekwencje podatkowe i administracyjne (np. cofnięcie rejestracji działalności transportowej).
Za brak zgłoszenia do rejestru przewoźników w transporcie krajowym, ITD może nałożyć karę od 1 000 do 8 000 zł, w zależności od wagi naruszenia.
Podsumowanie
Nie każdy przewóz pojazdem do 3,5 tony wymaga licencji, ale to nie znaczy, że można działać bez żadnych formalności. W transporcie krajowym nie musisz mieć licencji, ale musisz być wpisany do rejestru przewoźników. W przypadku transportu międzynarodowego – nawet busem – potrzebna jest już licencja wspólnotowa. Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja działalność podlega tym przepisom, lepiej skonsultować się z prawnikiem lub specjalistą ds. transportu. Lepiej dmuchać na zimne, niż później tłumaczyć się przed ITD.
Artykuł sponsorowany

