Sport to zdrowie

Każdy z nas zna powiedzenie sport to zdrowie. Słowa które przeszły do historii wykształciły się ze sformułowania “Sport is a preserver of health” – Hippocratesa co w luźnym tłumaczeniu oznacza „Sport to ochrona zdrowia”. Czy legendarny grecki lekarz z epoki Peryklesa mógł się mylić?

Ten artykuł postara się odpowiedzieć na to pytanie. Weźmiemy argumenty za i przeciw, sprawdzimy co na ten temat ma do powiedzenia biologia i psychologia, wszystko w celu rozwikłania tego jaka powinna być rola sportu w życiu człowieka.

Dlaczego sport jest ważny

Dziwne to są czasy w których zewsząd atakowani jesteśmy perfekcyjnymi sylwetkami i ciągle rozwijającą się branżą fit, a z drugiej strony nasze życie polega często na siedzeniu 8 godzin w biurze, powrotu do domu siedzenia przed komputerem, telewizorem albo konsolą i czasem na sen.

Pomimo przejścia w siedzący tryb życia uprawiamy sport, bo wiemy (tak przynajmniej się nam zdaje), że aktywność ruchowa jest dobra dla naszego organizmu. Wedle różnych badań około 60% populacji

Europy i Ameryki Północnej uprawia sport w różnych formach.

Teza Hipokratesa nie była podważana przez setki, a nawet tysiące lat, dopiero niedawno wraz z rozwojem technologii naukowcy wzięli się na poważna za opisywanie wpływu sportu na nasze zdrowie.

Amerykańskie centrum statystyki zdrowia opublikowało badanie pokazujące że około 1,2 miliona zgonów z 2,4 miliona w 2000 roku dało się uniknąć, a z pośród tych którym można było zapobiec aż 400 tysięcy było spowodowane złą dietą i brakiem aktywności fizycznej.

Korzyści z aktywności fizycznej

Hipokrates nie mógł przewidzieć jednej rzeczy, ogromnego rozwoju dyscyplin sportowych i tego, że staną się one częścią ogromnego biznesu. Podczas gdy sport na amatorskim poziomie będzie niósł ze sobą poprawę zdrowia, tak sport na poziomie profesjonalnym, zwłaszcza w niektórych dyscyplinach ma niewiele wspólnego z pozytywnym wpływem na organizm.

W internecie można napotkać wiele artykułów opisujących jak sport wpływa na zdrowie, problem w tym że często wszystkie dyscypliny wkładane są do jednego worka. Korzyści z aktywności fizycznej zależą od jej formy, inaczej będzie pracowało ciało osoby chodzącej na siłownie niż ciało biegacza.

Na pierwszy ogień weźmy bieganie, szybkie chodzenie czy jazdę na rowerze w tych dyscyplinach zwiększamy wytrzymałość układu sercowo-naczyniowego. W przypadku yogi albo kręgli poprawiamy elastyczność co może mieć wpływ na mniejsze ryzyko kontuzji.

Treningi siłowe jak sama nazwa wskazuje będą budować naszą siłę, a rezultatem tego będzie nie tylko zdolność noszenia zakupów na raz, ale również lepsze zwalczanie osteoporozy przez zwiększenie minerałów w kościach.

Kobietom zadającym pytanie dlaczego sport jest ważny powinien wystarczyć powyższy argument, który w artykule z Journal of Pediatrics autor podał informacje, że trening siłowy jest ważniejszy od przyjmowania suplementów wapnia, a ćwiczenia odpowiadają za 16-22% zmienności gęstości mineralnej kości biodrowej u przeszło 80% kobiet, jakby tego było mało badanie trwało dziesięć lat.

Jednym z największych problemów współczesnego świata jest otyłość. Jest ona traktowana jak choroba, problem albo raczej szczęście, że mamy bezpośredni wpływ na to czy jesteśmy otyli. Wpływ sportu na zdrowie jest nieoceniony i w tym przypadku. Wymieńmy tutaj choroby niedokrwienia serca, cukrzycę czy nadciśnienie, które są zwalczane przez regularną umiejętną aktywność fizyczną.

Warto tutaj zaznaczyć, że ogólnie ruch to zdrowie, nie musisz biegać po parku, zwykłe porządki w domu, zajęcie się działką czy nawet granie w bilard (bez przekąsek) wpłyną pozytywnie na stan twojego zdrowia. Naturalnie im większy wysiłek energetyczny tym lepszych efektów możesz się spodziewać, ale należy zaznaczyć, że każdy organizm jest inny i inaczej reaguje na różne bodźce.

Co daje człowiekowi uprawianie sportu

Czy możesz powiedzieć, że odżywiasz swój organizm w zbilansowany sposób? Jeżeli odpowiedź brzmi nie, to mamy problem. Dostarczenie dużej ilości tłuszczy do organizmu jest rzeczą trudną, chyba że jesz duże ilości orzechów każdego dnia.

Większość ludzi Spożywa albo zalecaną ilość albo poniżej zalecanej wartości, a mimo to są otyli. Winna jest nadpodaż węglowodanów często spożywanych pod postacią cukrów prostych, w ogromnej mierze z napojów słodzonych.

Przelicznik jest prosty, 1g cukru to około 4 kalorii, w przypadku cukrów prostych takie kalorie są praktycznie bezwartościowe. Coś się jednak z nimi musi dziać, no i dzieje się, ich nadmiar nie jest wydalany w niewyjaśnionych okoliczność a następuje przemiana w tkankę tłuszczową.

Abstrahując od tego, że słodzone napoje to zdecydowanie nie jest najlepszy produkt spożywczy, to teoretycznie możesz pić takie napoje i spalać nadmiar kalorii przez aktywność fizyczną. Organizm magazynuje tłuszcz i aby go spalić musisz wykonywać trening w określonym przedziale czasu na określonym tętnie.

Przez pierwsze minuty treningu aerobowego, człowiek spala białko jest to wynik ewolucji, w sytuacji ekstremalnej to tłuszcz ogrzewający ciało będzie bardziej potrzebny więc spalany jest na końcu.

Myślę że warto wypunktować najważniejsze zalety aktywności fizycznej, pamiętaj że nie wszystkie osiągniesz tymi samymi metodami.

1. Poprawiona praca układu sercowo-naczyniowego -Mięsień sercowy jest bez wątpienia najważniejszym mięśniem naszego ciała. Dzięki regularnej aktywności fizycznej będziesz w stanie poprawić jego pracę. Będzie to miało bezpośrednie przełożenie na obniżenie ryzyka chorób serca czy cukrzycy.

2. Sposób na nadwagę – Regularna aktywność pozwala zachować wagę w ryzach. Pamiętaj, że nadmierna ilość kalorii będzie skutkować nie tyle co pogorszeniem wizualnym sylwetki, ale nade wszystko problemami zdrowotnymi.

3. Zmniejszone ciśnienie krwi – punkt ten jest powiązany bezpośrednio z pierwszym, ale zasługiwał na osobne wyróżnienie

4. Mniejsze ryzyko kontuzji – niezależnie od tego czy nazwiemy yogę czy zwykłe rozciąganie sportem czy nie, warto poświęcić chwilę po przebudzeniu i przed spaniem, aby porozciągać kości.

5. Zwiększona siła i wytrzymałość – Przestań łapać zadyszkę wchodząc na trzecie piętro, albo podczas podbiegania do tramwaju. Spraw, że siatki z zakupami będą lżejsze, ale nie dla tego że mniej kupisz, a będziesz odczuwać mniejszy ciężar.

6. Aspekty psychologiczne – Dla wielu osób sport jest sposobem na odprężenie, momentem, w którym są sami ze sobą.

7. Wydłuż życie – Chcesz dożyć spotkania z inną cywilizacją, albo momentu w którym twoje wnuki będą miały dzieci? Stosuj się do zasady sport to zdrowie, a wszystkie zebrane punkty przemówią na twoją korzyść.

odkreślmy raz jeszcze, że to jakie efekty będziemy odczuwać zależy od sportu jaki będziemy uprawiać. Ryzyko śmierci spada o różny wskaźnik procentowy, zależnie od tego czy biegamy, czy pływamy.

Jednak zawsze spada i o tym nie można zapominać.

Sport a zdrowie psychiczne

Korzyści fizyczne są tylko połową całościowego zbioru zalet aktywności fizycznej. Uczestnictwo w sporcie wpływa również na zdrowie psychiczne.

Pierwszym argumentem, może dość wątpliwym pod względem moralnym jest ankieta z Uniwersytetu na Florydzie w którym sportowcy wykazali, że mają lepszy obraz swojego ciała niż osoby nietrenujące. To co może zostać odebrane jako element pychy albo narcyzmu, tak naprawdę jest budowanie samooceny. Jeżeli wykształcimy w swojej obraz wizerunek osoby, która nie ma problemów z ciałem odpadnie nam jeden powód do zmartwień.

Nie od dziś wiadomo, że sport generuje endorfiny, czyli substancję chemiczną która uwalniana jest do mózgu i odpowiada za poczucie szczęścia.

Zajmując się innymi artykułami o sporcie dostaniemy informacje o zmniejszonej ilości dni w których osoby aktywne ruchowo są smutne.

W wielu filmach dostajemy obraz sportowca jako tępego osiłka, dla którego sport jest tylko jedyną drogą życiową. Trudno się nie zgodzić, że stwierdzeniem, że wśród dużych gwiazd sportu można spotkać delikatnie mówiąc niezbyt mądre osoby, o tyle na ogół sport pozytywnie wpływa na wyniki w nauce.

Sporty zespołowe to doskonałe miejsce do socjalizacji i nauki współpracy w grupie. Komunikowanie swoich potrzeb, reagowanie na zachowanie innych osób i walka o swoje wpływają pozytywnie na całe życie.

Ważne jest, aby pasję do sportu zaszczepiać od najmłodszych lat, dzieci które były aktywne od początku i nie dostawały lewych zwolnień z WF-u mają większą szanse na prowadzenie zdrowego trybu życia w wieku dorosłym.

Argumenty przeciw uprawianiu sportu

Znamy jasną stronę mocy, aby artykuł móc ocenić jako w miarę obiektywny, należy poznać również ciemną stronę.

Sport bez wątpienia kojarzy się z kontuzjami, ich rodzaj jest zależny od wykonywanej formy ćwiczeń. Najczęściej mamy do czynienia ze skręceniami, zwichnięciami i złamaniami. Wedle badań pani Mary
Dunkin najbardziej cierpią nasze kolana, wpływ na to ma ich złożoność oraz rola jaką pełnią w wielu ćwiczeniach.

Różne dyscypliny sportu cierpią na różne problemy, przykładowo w tenisie mamy do czynienia z łokciem tenisisty a w piłce nożnej często zdarzają się naderwania Achillesa.

Złamania zdarzają się w wielu sportach i często są efektem wypadku, niewielka ilość sportów jest tak kontaktowa, aby prowadzić do złamań.

Liczne kontuzje potrafią skutecznie zakończyć karierę sportowców zawodowych.

Na pocieszenie można powiedzieć, że 95% urazów to siniaki i obicia, obniżające komfort, sprawiające ból ale nie mające dużego i przewlekłego wpływu na zdrowie.

Negatywny wpływ na psychikę

Niestety do sportu często zmusza się dzieci. Dorośli przelewają swoje niespełnione marzenia na dzieci albo widzą w nich po prostu sposób na bezpieczną lokatę na przyszłość.

Do sportu można bardzo łatwo zachęcić, ale o zniechęcenie równie łatwo. Problemem są nie tylko rodzice, ale również presja związana ze współzawodnictwem szczególnie w młodych latach. Choć zabrzmi to dziwnie wiele dzieci wypala się w wieku 11 lat. Zbytnia koncentracja na sporcie i zaniedbanie innych aspektów życia nie zdrowym podejściem.

Najmłodsze dzieci w profesjonalnych drużynach nie do końca rozumieją założenia taktyczne swoich trenerów i jak widzą piłkę to po prostu do niej biegną nie trzymając pozycji i nie spełniając wcześniej przedstawionych założeń.

Jak to bywa u dzieci, bardzo łatwo stać się osobą, której wytyka się błędy. Wymawiając hasło „gruby na bramkę” nie zachęci się grubego do tego żeby polubił dany sport, chyba że sam będzie chciał iść na bramkę.

To czego doświadczymy jako dziecko może odbić się bardzo negatywnie na naszym dorosłym życiu, problem w tym, że często nie mamy wpływu na początkowym etapie życia jak chcemy je prowadzić, wtedy niezbędna okazuje się pomoc rodziców.

Podsumowanie

Sport to zdrowie, ruch to zdrowie, minusy nie powinny i nie mają prawa przekreślić plusów w tej rywalizacji. Uprawiając sport dajemy naszemu organizmowi siły i zwiększamy jego odporność.

Zmiany można zacząć od prostych kroków, nikt nie każe rzucać się na głęboką wodę. Jeżeli nie chcesz mieć problemów ze zdrowiem i liczysz na długie życie, zacznij się ruszać i niech moc będzie z tobą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *