Czym wysypać podjazd?

Czym najlepiej wysypać podjazd, aby nie przebierać w błocie? Temat na pozór łatwy, ale niewiele jest publikacji pomagających dokonać wyboru. Nie da się ukryć, że to na jaki podjazd się zdecydujesz będzie w głównej mierze podyktowane kosztami. W przypadku najtańszych alternatyw można wyspać podjazd kruszywem, nawierzchnia wgląda w tedy naprawdę przyzwoicie, a cała operacja przebiega relatywnie szybko i z małymi kosztami.

Kruszywo wady i zalety

Jeżeli coś jest tanie to prawdopodobnie nie jest optymalnym rozwiązaniem, ale zanim przejdziemy do wad podjazdu z kruszywa zajmijmy się zaletami takiego rozwiązania.

Zadajesz pytanie czym wysypać podjazd, bo zapewne w danej chwili zależy ci na oszczędności i wiesz z jakimi kosztami wiąże się wyłożenie podjazdu kostką brukową.

Na początek należy zwrócić uwagę, że sam kliniec to za mało. W pierwszej kolejności należałoby wysypać podjazd grubym tłuczniem.

Podstawową wadą kruszywa jest eksploatacja materiału. Raz wybrukowany podjazd nie będzie wymagał dodatkowych inwestycji prawdopodobnie do końca twoich dni, o ile zadba się o drenaż i grunt nie będzie powodował zapadania kostki.

Kruszywo z czasem będzie wymagało uzupełniania, częstotliwość będzie zależeć od wielu czynników więc określenie kosztów uzupełniania jest niemożliwe to sprawa indywidualna. Koniec końców wydatki przerosną stworzenie podjazdu z kostki czy betonu.

Wśród innych wad, musisz mieć świadomość, że nawet najbardziej zbite kruszywo będzie się rozmiękczać pod wpływem pogody.

Problem może stanowić również zarastanie trawą i chwastami, co również będzie wymagało dodatkowej pielęgnacji. Nieuniknione będą koleiny, które, należy wyrównywać np. grabiami.

Przygotowanie do wysypania podjazdu

czym wsypać podjazdDo tematu można podejść w sposób na partyzanta, nawieźć kruszywa ubić i gotowe, ale przygotować odpowiednio teren. Na początku polecamy wytyczyć drogę podjazdu, może się okazać, że np. węższy podjazd od pierwotnie zakładanego też spełni swoją funkcję a wyjdzie taniej.

Następnie przechodzimy do usunięcia wszystkiego co niepotrzebne w gruncie. Odnośnie tego, ile potrzeba tłucznia na metr kwadratowy chodzą różne teorie, średnio zaleca się, żeby warstwa miała około 15-20 cm.

Jeżeli przyjmiemy, że podjazd ma 50m^2 a warstwa, którą chcemy położyć 20cm to wykonujemy działanie 50×0,2 = 10m3. Następnie przemnażamy 1,2 x 10 = 12 m3. Wiemy już, że potrzebujemy 12m3 materiału ostatnim co należy zrobić to pomnożyć otrzymany wynik przez masę kruszywa, gdzie standardowo stosuje się wagę 1,7/1,8 tony na metr sześcienny.

Jednak niektóre rodzaje kruszywa posiadają inną wagę np. grys 1,3 1,5, otoczaki 1,6 – 1,7, a tłucznie mineralne 1,4 -1,6 tony.

Pozostaje zamówić dodatkowe 10 centymetrów żwiru i jakieś 5 cm kamieni dekoracyjnych.

Odradzamy używania materiałów które łatwo się kruszą, zapylenie będzie bardzo duże, zagęszczenie małe, a eksploatacja materiału bardzo szybka.

Oczywiście każdą warstwę ubijamy, przecież chcemy, żeby podjazd był jak najbardziej zbity.

Jeżeli zależy nam na jeszcze lepszym efekcie warto zainteresować się kratką z geowłókniny która zmniejszy przemieszczanie się gruntu.

Istotną kwestią w planowaniu wierzchniej warstwy podjazdu jest drenaż wody. W przypadku wysypania zbyt małej ilości kruszywa możesz spodziewać się tylko większego sajgonu niż przed pracami.

Wybierając kruszywo, albo jednocześnie zapewniasz drenaż albo stosujesz dużą ilość kamienia i wtedy nawet spory deszcz nie powinien być problemem.

Inną sprawą są coraz częstsze jednorazowe oberwania chmury, w takim przypadku bez drenażu zastaniesz na podjeździe widok którego chciałeś uniknąć, ale nawet najlepszy drenaż może sobie nie poradzić z odprowadzeniem wody.

Czy warto wysypywać podjazd kruszywem?

Jeden rabin powie tak drugi nie, wszystko zależy od naszego podejścia i aktualnego stanu finansów. Długoterminowo jest to inwestycja nieopłacalna i mająca zdecydowanie więcej wad od podjazdów wyłożonych kostką czy płytami. Z drugiej strony takie rozwiązanie w momencie realizacji jest tańsze i powinno gwarantować parę lat skutecznej ochrony przed deszczem.

Decyzja leży po twojej stronie, sprawdź dokładne koszty i oceń czy w perspektywie np. lat jest to rozwiązanie, którego potrzebujesz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *